
ETF ישראלי מול אמריקאי מול אירי 2026: מה הכי כדאי למשקיע ישראלי?
כשמשקיעים ישראלים רוצים להיחשף ל-S&P 500, יש להם 3 דרכים: ETF ישראלי (כמו קסם), ETF אמריקאי (כמו SPY או VOO), או ETF אירי (כמו CSPX). ההפרש בין הקרנות יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים בטווח הארוך — בעיקר בגלל מיסוי דיבידנדים. המדריך הזה מסביר את ההבדלים ומה כדאי לבחור.
סיכום מהיר: 3 סוגי קרנות
| קריטריון | ישראלי | אמריקאי | אירי |
|---|---|---|---|
| מס דיבידנד | 25% | 30% | 15% |
| דמי ניהול | 0.15-0.20% | 0.03-0.10% | 0.07-0.15% |
| מנגנון צבירה | חלק כן | לרוב לא | כן |
| מס עיזבון אמריקאי | לא חל | חל! (40% מעל $60K) | לא חל |
| סחירות | בורסה ת"א | NYSE/NASDAQ | בורסה אירופית |
| מסלקה | ישראלית | אמריקאית | אירופית |
החזק: ETF אירי
קרן סל אירית עוקבת S&P 500 (למשל CSPX, VUAA) היא הבחירה המועדפת על רוב המשקיעים הישראלים המקצועיים מ-3 סיבות:
1. מס דיבידנדים נמוך (15% במקום 30%)
בגלל אמנת מס בין אירלנד לארה"ב, קרן אירית משלמת רק 15% מס על דיבידנדים מארה"ב — לעומת 30% בקרן אמריקאית. על תיק של ₪500K עם תשואת דיבידנד 1.5%, זה הפרש של ₪1,125 בשנה. ב-30 שנה עם ריבית דריבית — ~₪75K-100K.
2. מנגנון צבירה (Accumulation)
קרן צוברת אינה מחלקת דיבידנדים — היא משקיעה אותם מחדש בתוך הקרן. תוצאה: דחיית מס רווחי הון עד למכירה. בקרן מחלקת, אתם משלמים מס על כל דיבידנד מיד.
3. פטור ממס עיזבון אמריקאי
משקיע ישראלי שמחזיק ישירות בנכסים אמריקאים מעל $60K חייב לעיתים מס עיזבון של 40% במקרה מותו. קרן אירית — פטור.
המתחרה: ETF ישראלי
הקרנות הישראליות (קסם S&P 500 מספר 1183441, תכלית S&P 500) הפכו תחרותיות יותר ב-2024-2026:
- דמי ניהול נמוכים: 0.15-0.20% (קסם), 0.20% (תכלית)
- נסחרות בבורסה הישראלית — נוח, אין צורך בחשבון ברוקר אמריקאי
- מיסוי ישראלי פשוט — אין צורך בדיווחי FATCA או מס עיזבון
- אפשרות סחירה בשקלים או דולרים
- מס דיבידנד ביניים (25%): גבוה מאירי אבל נמוך מאמריקאי
החיסרון: דמי ניהול גבוהים יותר מאמריקאי / אירי. ההפרש לאורך זמן יכול להיות משמעותי.
הנמנע: ETF אמריקאי ישיר
SPY, VOO, IVV הם הקרנות האמריקאיות הנפוצות. דמי ניהול זולים (0.03-0.09%) ונפח גדול. אבל למשקיע ישראלי יש 3 בעיות:
- מס דיבידנד 30% — הגבוה מהשלושה
- מס עיזבון אמריקאי — סיכון אמיתי למשפחה אם הסכום מעל $60K
- FATCA — חובת דיווח לרשות המסים האמריקאית
הקרנות האמריקאיות מתאימות בעיקר למשקיעים גדולים (₪1M+) שלא חוששים מבירוקרטיה ומבינים את הסיכונים. לרוב המשקיעים הישראלים — לא הבחירה הראשונה.
דוגמת השוואה — ₪500K לאורך 20 שנה
- ETF אירי (15% מס דיבידנד, 0.07% דמי ניהול, מנגנון צבירה): סופי ~₪2.40M
- ETF ישראלי (25% מס דיבידנד, 0.15% דמי ניהול): סופי ~₪2.31M
- ETF אמריקאי (30% מס דיבידנד, 0.03% דמי ניהול): סופי ~₪2.28M
איך קונים ETF אירי מישראל?
צריך חשבון ברוקר שמאפשר סחר בבורסות אירופיות. אפשרויות:
- אינטראקטיב ברוקרס (IBKR) — הפופולרי, גישה לכל הבורסות
- Trade Republic — ברוקר אירופי, פשוט יותר
- חלק מהבנקים הישראלים מאפשרים — שיחה למוקד
שאלות נפוצות
למה ETF אירי עדיף על אמריקאי?
מס דיבידנד 15% (במקום 30%), מנגנון צבירה לדחיית מס, ופטור ממס עיזבון אמריקאי. החיסכון לטווח ארוך משמעותי.
איזה ETF אירי לבחור עבור S&P 500?
CSPX (iShares Core S&P 500 UCITS ETF) הוא הפופולרי ביותר. VUAA (Vanguard) הוא תחרותי. שני התעודות הן Accumulation (צוברות).
האם ETF ישראלי טוב מספיק?
לתיקים קטנים (עד ₪200K), כן — הפשטות שווה את ההפרש. לתיקים גדולים, אירי משתלם יותר.
מה זה מס עיזבון אמריקאי?
מס של 40% שמוטל על נכסים אמריקאים של זר במקרה מותו (מעל $60K). חל על מניות אמריקאיות שמוחזקות ישירות וגם על ETFs אמריקאים.
מקורות
- חתול פיננסי — קרנות איריות מומלצות 2026
- שוקי — השוואה בין ETFs אמריקאים, ישראלים ואירים
- אמנת מס ישראל-ארה"ב, אמנת מס אירלנד-ארה"ב
המידע הוא מידע כללי ואינו מהווה ייעוץ השקעות אישי. מומלץ להתייעץ עם יועץ השקעות מורשה.