
השקעות בחו"ל 2026: ETF, מס, וטופס 150
השקעה בחו"ל הפכה ב-2026 לסטנדרט עבור משקיעים ישראלים. ETF זרות (כמו SPY, VOO על S&P 500) ומניות אמריקאיות נגישות מכל ברוקר ישראלי, והעלויות נמוכות יותר ממוצרים מקומיים. אבל יש פה רובד שלא רבים מבינים: חובות הדיווח לרשות המסים. רשות המסים פרסמה ב-2026 את חוזר 04/2026 שמעדכן את חובת השימוש בטופס 150[1], ומ-1.1.2026 גם עולים חדשים ותושבים חוזרים יחויבו בדיווח מהשנה הראשונה. בהסכמי CRS, רשות המסים כבר מקבלת מידע אוטומטי על חשבונות זרים של ישראלים. בדקנו את הכללים, המסים, וטעויות הדיווח שעולות הרבה כסף.
בודקים את האופציות שלכם להשקעה בחו"ל
בדיקה חינמית — איזה ברוקר? איזה ETF? איך מטפלים במס?
בדיקת זכאות חינמית ←למה ישראלים בכלל משקיעים בחו"ל?
שלוש סיבות עיקריות:
- פיזור גיאוגרפי: השוק הישראלי הוא רק 0.5% מהשוק הגלובלי. השקעה רק בו מסכנת את כל ההון.
- חשיפה למגזרים שלא קיימים בישראל: חברות טכנולוגיה ענק (NVIDIA, Apple, Microsoft), טבע, ביוטכ, חברות צריכה גלובליות.
- עלויות נמוכות: ETF זרות מובילות (VOO על S&P 500) גובות 0.03% דמי ניהול. אין מקבילה ישראלית באותה עלות.
איך משקיעים בחו"ל מישראל — 3 דרכים
1. ברוקר ישראלי עם גישה לחו"ל
הברוקרים הישראלים הגדולים (פסגות, מיטב, IBI, אקסלנס) מציעים גישה לבורסות זרות. עמלות:
- עמלת קנייה/מכירה: 0.05%-0.15% מהסכום
- מינימום עמלה: 7-15 דולר לעסקה
- דמי משמרת חודשיים: 5-20 ש"ח
- המרת מט"ח: 0.5%-1% מהסכום
2. ברוקר זר (Interactive Brokers)
הפופולרי בקרב משקיעים ישראלים. עמלות נמוכות משמעותית:
- עמלת קנייה: $0.005 למניה (מינ' $1 לעסקה)
- אין דמי משמרת אם מבצעים פעולה לפחות פעם בחודש
- המרת מט"ח: ~0.002% (כמעט אפס)
- לקוחות ישראלים מקבלים את כל הריבית הרגילה על דולרים (כיום ~4%)
3. תיק מנוהל גלובלי
חלק מהבתי השקעות מציעים תיקים שמושקעים גם בחו"ל. דמי ניהול גבוהים יותר, אבל מנוהל אקטיבית.
מיסוי — הכלל הבסיסי
מי שהוא תושב ישראל חייב במס בישראל על כל ההכנסות שלו בעולם[2]. זה כולל:
- רווחי הון ממכירת מניות, ETF, אג"ח זרות: 25% מהרווח הריאלי
- דיבידנדים מחברות זרות: 25% (לרוב המדינה הזרה מנכה מס במקור — נטילת זיכוי בישראל)
- ריבית מאג"ח / פיקדונות זרים: 25% רגיל, או 15% במקרים מסוימים
טופס 150 — חובת דיווח על נכסים בחו"ל
טופס 150 הוא הטופס המרכזי לדיווח על נכסים והכנסות בחו"ל. רשות המסים פרסמה ב-2026 את חוזר 04/2026 שמרחיב את החובה[1]:
- חובה לכל מי שיש לו נכסים זרים מעל סף מסוים (כסף בחשבון בנק זר, ניירות ערך זרים, נדל"ן זר)
- חובת הגשה מ-1.1.2026 גם עבור עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים — מהשנה הראשונה
- הסף הנוכחי: דירות / נכסים זרים, או חשבון זר שעמד לפחות יום אחד על 1.875 מיליון ש"ח / 3.75 מיליון ש"ח (לפי המבחן)
חוזר 04/2026 מבהיר ומעדכן את כללי הדיווח. הוא תקף לדוחות שנת 2023 ואילך.
CRS — איך רשות המסים יודעת
חשוב לדעת — לא ניתן "להסתיר" השקעות בחו"ל. ישראל חתומה על הסכמי CRS (Common Reporting Standard) עם 100+ מדינות[3]. מוסדות פיננסיים זרים מעבירים אוטומטית מידע על חשבונות ישראלים לרשות המסים בישראל פעם בשנה.
אם תקבלו דרישה מרשות המסים על "חשבון לא מדווח" — זה ככל הנראה משם. הקנסות על אי-דיווח: 15% עד 50% מערך הנכס.
חישוב מס מעשי — דוגמה מספרית
נניח: השקעתם 10,000 דולר ב-S&P 500 ETF (סמל VOO) בינואר 2025 בשער של 4 שקלים לדולר. במאי 2026 השער 3.8 שקלים והמדד עלה ב-15%. אתם מוכרים.
| סעיף | סכום |
|---|---|
| השקעה ראשונית (10,000 × 4) | 40,000 ש"ח |
| מכירה (11,500 דולר × 3.8) | 43,700 ש"ח |
| רווח נומינלי בש"ח | 3,700 ש"ח |
| הצמדה (הנחת אינפלציה ~3%) | 1,200 ש"ח |
| רווח ריאלי | 2,500 ש"ח |
| מס רווחי הון (25%) | 625 ש"ח |
שימו לב — דווקא בגלל שהדולר ירד, הרווח הסופי בשקלים נמוך ממה שהיה צפוי לפי תשואת המדד. במצב שבו הדולר עולה — הרווח גדל גם בגלל המדד וגם בגלל המטבע.
מי הברוקרים המתאימים לישראלים?
Interactive Brokers (המומלץ ביותר)
- גישה לכל הבורסות בעולם
- עמלות הזולות בעולם
- דיווח ידידותי לישראל (טופס שיוצרים על ידי הברוקר)
- חיסרון: ממשק טכני, פחות שירות לקוחות
פסגות / מיטב / IBI (ברוקרים ישראלים)
- שירות בעברית
- גישה לבורסות זרות מרכזיות (NYSE, NASDAQ)
- טופס מסי שנתי בעברית
- חיסרון: עמלות גבוהות יותר
פלטפורמות חדשות (eToro, Tipranks וכו')
- פשוטות לשימוש
- אבל לעיתים גובות עלויות נסתרות (ספרד, "Trading Fees")
- חיסרון: לא תמיד אישרון רשות ניירות ערך הישראלית. בדקו לפני
שאלות נפוצות
האם אני צריך לדווח רטרואקטיבית אם לא דיווחתי בעבר?
כן. רצוי לפנות לרואה חשבון או יועץ מסים. יש "מסלול גילוי מרצון" שמאפשר להסדיר רטרואקטיבית עם קנסות מופחתים.
האם אני יכול להפסיק להיות תושב ישראל?
כן, אם עוברים לחו"ל לתקופה ארוכה ובכפוף לתנאים. נקרא "ניתוק תושבות". מצריך תהליך מורכב, ייעוץ מורשה חובה.
מה דורש חשבון בנק זר?
חובת דיווח. הסף: בדיקה לפי ההגדרות החדשות של חוזר 04/2026. בכל מקרה — דיווח עדיף.
מה ההבדל בין ETF אמריקאי לאירופי?
ETF אמריקאי: דיבידנדים, מנגנון מסים שונה. אירופי (UCITS): מבנה מסי טוב יותר לאזרחים אירופים. לישראלים — שניהם בערך זהים מבחינת מס.
האם זה חוקי להחזיק יותר מ-100,000 דולר בחשבון זר?
כן, חוקי לחלוטין. רק חייב לדווח (טופס 150).
איך מקבלים זיכוי מס בעבר תשלום במקור?
אם המדינה הזרה ניכתה מס במקור (למשל 15% על דיבידנדים מארה"ב), אתם זכאים לזיכוי באישור. נדרש דוח שנתי + מסמכי הניכוי.
מה זה W-8BEN?
טופס אמריקאי לתושב זר שמשקיע בארה"ב. הוא מקטין את ניכוי מס המקור על דיבידנדים (מ-30% ל-25%). חובה להגיש לברוקר.
האם השקעה ב-ETF אירופי משלמת פחות מס?
לישראלים — לא בהכרח. החישוב כמעט זהה. ההבדל הוא בטיפול בדיבידנדים פנימיים ב-ETF.
סיכום: 5 צעדים לפני שמתחילים
- בחרו ברוקר מתאים: Interactive Brokers לרוב הזול. ברוקר ישראלי לנוחות.
- מילאו W-8BEN בברוקר (מקטין מס במקור על דיבידנדים מארה"ב).
- בדקו את החובות שלכם — אם יש לכם נכסים מעל סף מסוים, חובת טופס 150.
- שמרו תיעוד מסודר — כל קנייה, מכירה, דיבידנד. רואה חשבון יזדקק לזה בדוח השנתי.
- קבלו ייעוץ מסים אם מדובר בסכומים גדולים (מעל 200K). חיסכון של עשרות אלפי שקלים אפשרי.
מקורות
- רשות המסים — חוזר 04/2026 והבהרת טופס 150: klf.co.il
- רשות המסים — דף משקיעים בחו"ל: gov.il/taxes-audience-investor-overseas
- Y-Tax — איך רשות המסים מקבלת מידע על חשבונות בחו"ל (CRS): y-tax.co.il
- חתול פיננסי — מס רווחי הון בניירות ערך זרים: moneyplan.co.il
קריאה משלימה: ניהול תיק השקעות 2026 — אופציה לתיק מקצועי שגם כולל השקעות בחו"ל.
המידע במדריך זה כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ מס או השקעות. השקעה בחו"ל מציבה אתגרי דיווח. לפני התחלת השקעה — קבלו ייעוץ ממורשה.